Bygga USB-fläkt av datorfläkt, stött på problem, inga färger på fläktens sladdar?

Permalänk

Bygga USB-fläkt av datorfläkt, stött på problem, inga färger på fläktens sladdar?

Hej! Jag är lite ny här men har läst endel genom åren även om det blivit mindre senaste tiden.

Jag bestämde mig för att bygga en egen fläkt av en datorfläkt då det är totalbrist på portabla AC's och fläktar.

Jag är inte speciellt teknisk av mig när det kommer till elektronik på denna nivån så jag tittade lite videos och det verkade hur lätt som helst och framförallt verkade alla fläktar ha samma svarta och röda sladdar som skulle kopplas till den avklippta USB-sladdens röda och svarta sladd.

Men när jag kom tillbaka från Webhallen och öppnade paketet och började plocka av socken som är till för att fästas i nät-aggregatet så märker jag att dessa inte är färgmarkerade, försökt kolla på själva plastdelen av sladden och se någonting men icke, jag ser att en har lite speciella tecken på sig och de andra har identiska, hur ska jag veta vilken sladd som ska bort, vilken sladd som ska till röd och vilken sladd som ska till svart?

Kan ni här hjälpa mig måntro? Bilder nedan.

Bild på själva fläkten:

Den fläkt det gäller är: CORSAIR AF120.

Permalänk
Entusiast

Jag tycker det är dumt att förstöra fläktens kontakt. Smartare att göra en usb till 3 pin hona-kabel, som denna: https://www.aquatuning.se/luftkylning/flaektkablar-kontakter/...

Fläktkontakter ser ut som nedan, jord, +12v och RPM-sensor (och ev PWM-signal)

Permalänk
Medlem

Den kommer inte snurra särskilt snabbt på 5V, men det kanske du räknat med?
En så stor fläkt kan ev få svårt att ens starta.

Permalänk

Nej jag kände detsamma, så jag plockade bara ut kontakternas ändar för att titta på dem.

Jag frågade runt och kollade med flera personer om det gick men fick svaret att nej men måste klippa upp och greja, även på Webhallen sa dem så.

Tittade på länken du gav och det är ju precis det som hade behövts. Jag kan stoppa in kablarna i kontakten igen som tur är men de kanske inte sitter precis lika bra sam tidigare men borde ändå inte vara något problem.

Nej jag vet att det inte blir någon ordentlig fläkt men detta var mest ett nördigt lekprojekt jag fick för mig, lyckas jag fixa något med denna kanske jag går vidare till något större och dyrare :).

Men finns det att köpa en sådan 3-pin till USB-kontakt i någon fysisk butik eller behöver jag beställa och vänta tills nästa vecka?

Permalänk
Medlem

Gör det inte mer avancerat än nödvändigt, klipp av och skala en lämplig USB-kabel, kolla hur kablarna ser ut och leta fram + och -, lär vara de största.

Koppla dem rakt på fläktkablarna, när fläkten snurrar åt rätt håll (kan behöva snurras igång) så har du hittat rätt.

Bästa är om du hittar nån gammal strömadapter till en router, telefonsvarare, gammal telefonladdare eller liknande som du kan använda att driva fläkten med, de brukar vara 9-12 volt utspänning.
Står uppmärkt på dem vad för "Out current" de har.

När du kopplat ihop/tvinnat kablarna med varandra så se till att isolera dem bra så du inte får kortslutning.

Permalänk

Förövrigt enormt stort tack för att du ens visade mig kontakten, jag hade börjat tro de inte fanns men jag hade som sagt inte förstått de kallas just 3 pin.

Permalänk

@Panzerfister: Men problemet är just att fläktens kablar saknar färger, vilket gör att jag blir helt osäker på vad som är rätt. Eller går det ta reda på på annat vis? Finns färgrade kablar under det svarta lagret av plast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paratriplel:

@Panzerfister: Men problemet är just att fläktens kablar saknar färger, vilket gör att jag blir helt osäker på vad som är rätt. Eller går det ta reda på på annat vis? Finns färgrade kablar under det svarta lagret av plast?

Som sagt, bara koppla de till dina strömförande + och - kablar så ser du vilken som e rätt och fel.

Permalänk

@Panzerfister: Så man sabbar ingenting eller riskerar att kortsluta hela lägenheten? Det kanske bara är om de skulle ligga emot varandra?

- Så, ta bort alla kontakter ur fläktens kontakt
- Klipp av USB-kabeln
- Lokalisera + och - vilket bör vara uppmärkt på ett eller annat sätt
Koppla de olika kablarna och snurra lätt på fläkten tills den börjar snurra av sig självt?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Paratriplel:

@Panzerfister: Men problemet är just att fläktens kablar saknar färger, vilket gör att jag blir helt osäker på vad som är rätt. Eller går det ta reda på på annat vis? Finns färgrade kablar under det svarta lagret av plast?

Du får kolla hur kablarna satt i kontakten så vet du vad som är vad men jag tror inte det kommer att funka särskilt bra att köra på 5V utan ska de starta och framförallt orka blåsa nått bör du ha en 12V nätdel, brukar ofta finnas på secondhandbutiker för en tia.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Du menar att skippa USB-kontakten och istället köra exempelvis en sådan här:
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/stromforsorjnin...

Jag tror nog att det kan vara bra att åtminstone testa med USBn för att vara säker på att jag hittar rätt kablar först? Ursäkta alla frågor men detta är som sagt lite ny mark för mig.

Hur menar du med kolla hur kablarna satt i kontakten? Jag har en kabel kvar för att kunna se det, så jag ser vilken som är till höger och vänster, men jag vet ju dock inte vilken sida som faktiskt är "upp" så att jag kan veta om det är just höger eller vänster.

Det finns däremot på kontakten två små upphöjda spår som jag antar används för att koppla in kontakten och få den att fastna, kan man utgå från att den är "ner"?

Permalänk

Det går väl lika bra att faktiskt se att man får igång den först och sedan börja fundera på hur man istället kör den på 12 V när man märkt att 5 V inte ger tillräcklig effekt? Jag vill helst bara slutföra ett sådant här projekt så jag inte har mer skräp som inte används liggande och tar jag det i steg är det större chans än att också börja leta 12 V lösning, men antar man skapar kabeln till 12 V adaptern när det är dags och byter kablar?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Paratriplel:

Du menar att skippa USB-kontakten och istället köra exempelvis en sådan här:
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/stromforsorjnin...

Jag tror nog att det kan vara bra att åtminstone testa med USBn för att vara säker på att jag hittar rätt kablar först? Ursäkta alla frågor men detta är som sagt lite ny mark för mig.

Hur menar du med kolla hur kablarna satt i kontakten? Jag har en kabel kvar för att kunna se det, så jag ser vilken som är till höger och vänster, men jag vet ju dock inte vilken sida som faktiskt är "upp" så att jag kan veta om det är just höger eller vänster.

Det finns däremot på kontakten två små upphöjda spår som jag antar används för att koppla in kontakten och få den att fastna, kan man utgå från att den är "ner"?

Kontakten går bara att vända åt ett håll och vilka stift som är vad ser du på bilden som tidigare postats.
Många fläktar kommer inte att starta på 5V men du kan ju prova, det finns annars 12V från nätdelen i datorn.
Jag tycker inte du ska köpa en ny väggbula för det lär finnas många beg att få tag på om du inte redan har några, 12V används tex ofta till externa HDDer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Som @mrqaffe: säger, det kan vara svårt med just denna fläkt att få den att fungera på 5V, speciellt när specifikationen på Corsairs hemsida säger 7-12 V som spänningsintervall. https://www.corsair.com/us/en/Categories/Products/Fans/AIR-SE...
Antingen använda en 12V adapter eller titta på en annan fläkt som är specificerad för 5V drift (vilket Noctua släppte nyligen).

Om du inte vet vilken kabel som går vart, så kan du ha tur och ta en titt under klisterlappen så kan ju tillverkaren vara så smart så att de har markerat vilken lödpunkt är vilken på kretskortet i motorn.

Permalänk
Medlem

För att göra det enkelt för dig, den sladden som satt i mitten av fläktkontakten är +, den andra är -

Edit: Såg att du hade 3 kablar, en av de är -. Om du inte vet vilken som satt vart och räknar ut mha bilden i början av tråden vilken som e minus e det bara prova dig fram

Permalänk

Har en gammal Mac Pro till övers men vill helst inte plocka sönder den för denna fläkt men skaffar självklart en en 12V nätdel, jag menar om det finns någon vettig för detta bruk. Det var dock ett tag sedan jag var och grävde i datorer utan har mest hällt mig till Mac Laptop's senaste 10 åren med vissa undantag så ursäkta min okunnighet...

Titta underklisterlappen, det var jättesmart ju! Ska ta en titt där strax!

Permalänk

Nepp. Inget under klistermärket, vad jag kan se iaf, ni kanske ser bättre?

Permalänk

Ganska osäker på vad som menas med räkna ut vad som är mitten och med hjälp av bilden, hur vet jag vad som är upp / ner / höger / vänster?

Men en enklare fråga, om ni hade fläkten i er hand och det ni vanligtvis har att tillgå, skulle ni ha möjlighet att räkna ut det? För jag menar, jag är riktigt rookie på det här och det var ett kul projekt som blev svårare än väntat.

Permalänk

Jag är förvånad att ingen har länkat denna ännu.

https://www.youtube.com/watch?v=I6xlSUBCkhA

EDIT:
Jag inväntar själv https://www.amazon.de/gp/product/B071H9NRTW/ref=oh_aui_detailpage_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

För mitt försök att använda alla fläktar som samlar damm till något vettigt.

Mer info
Visa signatur

AMD Threadripper 3970X + Noctua NH-U14S TR4-SP3 | GIGABYTE TRX40 AORUS Master | Trident Z Royal Silver 64GB | AMD 6900 XT | Samsung 970 PRO 512 GB + WD Black SN850 1TB + WD Black SN850 2TB | Streacom BC1 Svart | Corsair HX1200i | C49RG90 + Predator X34P | Ducky One 2 TKL | Logitech G903 | Sennheiser HD650

Permalänk

Bra länk!

Så det finns alltså ingen risk eller fara med att faktiskt klippa av USB-sladdens ena ände och börja testa de kablarna (svart och röd om jag minns och har fattat rätt) mot fläktens kablar? Ingenting går sönder och ingen el kortsluts och släcker hela lägenheten (sålänge man inte tar USB kablarna mot varandra då..)

Jag tänkte använda en vanlig iPhone laddare till att börja med och koppla in den i väggen, är det dumt? bör jag använda någonting annat som en PowerBank eller liknande? Fungerar det kan jag absolut tänka mig köpa någon del som han i videon använder för att styra voltstyrkan om jag känner jag har så pass mycket mer nytta av den.

Permalänk

@Paratriplel:

I videon klipper han fläktens kabel för att köra med en volt reglerare, orsaken man går den vägen är för en vanlig usb laddare kör med 5v medans datorfläktar kör på 12v(standard).

Med 5v så kan den börja snurra men risken finns att den behöver mer "kräm" för att snurra nog att ge en fläktande bris.

Som jag skrev så har jag beställt 5 stycken av dess volt reglerare till ett fantastiskt pris av 71kr.

Vart bor du någonstans? Nära Stockholm? Jag kan säkert bli befriad en av dem för en tia eller en kopp kaffe.

Visa signatur

AMD Threadripper 3970X + Noctua NH-U14S TR4-SP3 | GIGABYTE TRX40 AORUS Master | Trident Z Royal Silver 64GB | AMD 6900 XT | Samsung 970 PRO 512 GB + WD Black SN850 1TB + WD Black SN850 2TB | Streacom BC1 Svart | Corsair HX1200i | C49RG90 + Predator X34P | Ducky One 2 TKL | Logitech G903 | Sennheiser HD650

Permalänk

@SinisterSnake: Jag bor faktiskt i Södra Stockholm så det går säkert att hitta någon bra lösning där om du vill bli av med en och mötas upp :), det är ju så mycket snyggare och roligare att att hålla på och klippa i USB-sladden.

Permalänk

kolla på kontakten så kan du läsa ut och märka upp kabeln vilken som är plus och minus strunta helt i vad kablarna ska ha för färg bara gå efter hur kontakten ser ut och jämför.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av SinisterSnake:

@Paratriplel:

I videon klipper han fläktens kabel för att köra med en volt reglerare, orsaken man går den vägen är för en vanlig usb laddare kör med 5v medans datorfläktar kör på 12v(standard).

Med 5v så kan den börja snurra men risken finns att den behöver mer "kräm" för att snurra nog att ge en fläktande bris.

Som jag skrev så har jag beställt 5 stycken av dess volt reglerare till ett fantastiskt pris av 71kr.

Vart bor du någonstans? Nära Stockholm? Jag kan säkert bli befriad en av dem för en tia eller en kopp kaffe.

Hej, tror du det går att driva mer än en fläkt per regulator??

Hur blir det med fraktkostnad osv när man beställer från amazon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paratriplel:

https://i.imgur.com/Y6Jvn0c.jpg

Den fläkt det gäller är: CORSAIR AF120.

Den svartvita är 0V / Jord i ditt fall.
Den som sitter kvar i kontakten är +12V / Matning / 7-12V.
Den tredje som är lös är sensor-kabeln. Den ger en varvtalssignal 2 gånger per varv.

En 3-pins fläkt regleras av spänningen på matningskabeln.

En 4-pins fläkt regleras av en pwm-styrsignal på fjärde kabeln, och samtidigt matas av 12V. (Lite som att dutta med kablarna på ett batteri för att få det vartalet som önskas).

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk

@Paratriplel:

Skicka PM de ska dyka upp nästa vecka.

Visa signatur

AMD Threadripper 3970X + Noctua NH-U14S TR4-SP3 | GIGABYTE TRX40 AORUS Master | Trident Z Royal Silver 64GB | AMD 6900 XT | Samsung 970 PRO 512 GB + WD Black SN850 1TB + WD Black SN850 2TB | Streacom BC1 Svart | Corsair HX1200i | C49RG90 + Predator X34P | Ducky One 2 TKL | Logitech G903 | Sennheiser HD650

Permalänk
Skrivet av [Qvist]:

Hej, tror du det går att driva mer än en fläkt per regulator??

Hur blir det med fraktkostnad osv när man beställer från amazon?

Ja teoretiskt ska det gå att driva flera per regulator. Men det finns en gräns hur mycket "amp" den klarar att trycka ut. Inte medveten vilken den är eller har på rak arm hur mycket olika fläkt modeller drar. Läst någonstans att det slutar fungera vid 8 fläktar för ett arduino projekt(ej Sweclockers).

Jag köpte en multimeter i samma beställning :
https://www.amazon.de/gp/product/B00S7J7L7Q/ref=od_aui_detailpages01?ie=UTF8&psc=1

Frakt gick på 60 kr

Visa signatur

AMD Threadripper 3970X + Noctua NH-U14S TR4-SP3 | GIGABYTE TRX40 AORUS Master | Trident Z Royal Silver 64GB | AMD 6900 XT | Samsung 970 PRO 512 GB + WD Black SN850 1TB + WD Black SN850 2TB | Streacom BC1 Svart | Corsair HX1200i | C49RG90 + Predator X34P | Ducky One 2 TKL | Logitech G903 | Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av SinisterSnake:

Ja teoretiskt ska det gå att driva flera per regulator. Men det finns en gräns hur mycket "amp" den klarar att trycka ut. Inte medveten vilken den är eller har på rak arm hur mycket olika fläkt modeller drar. Läst någonstans att det slutar fungera vid 8 fläktar för ett arduino projekt(ej Sweclockers).

Jag köpte en multimeter i samma beställning :
https://www.amazon.de/gp/product/B00S7J7L7Q/ref=od_aui_detailpages01?ie=UTF8&psc=1

Frakt gick på 60 kr

Okej, tack för infon.
Vet du vart de skickas ifrån? Vad jag kan se så skickas de från china?

Permalänk
Skrivet av [Qvist]:

Okej, tack för infon.
Vet du vart de skickas ifrån? Vad jag kan se så skickas de från china?

De skickas ifrån Tyskland.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Threadripper 3970X + Noctua NH-U14S TR4-SP3 | GIGABYTE TRX40 AORUS Master | Trident Z Royal Silver 64GB | AMD 6900 XT | Samsung 970 PRO 512 GB + WD Black SN850 1TB + WD Black SN850 2TB | Streacom BC1 Svart | Corsair HX1200i | C49RG90 + Predator X34P | Ducky One 2 TKL | Logitech G903 | Sennheiser HD650

Permalänk

Stort tack för alla snabba och bra svar :-).

Skickades från m.sweclockers.com